Vancouver - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Sjaak Kommers - WaarBenJij.nu Vancouver - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Sjaak Kommers - WaarBenJij.nu

Vancouver

Door: Sjaak Kommers

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

21 Juni 2014 | Canada, Vancouver

Na het ontbijt zijn we met Helen en John naar Vancouver gereden. We hebben allereerst Granville Island bezocht. Dit gebied was in de jaren ’70 nog een verpauperde industriële buitenwijk, maar nu is het een schoolvoorbeeld van geslaagde stadssanering. De zorgvuldig opgeknapte oude magazijnen lokken een bont publiek. Het pronkstuk is de Granville Island Public Market. In de omgeving zijn er modeboetieks, artisanale winkeltjes, galeries, cafés, restaurants en fruitkramen.
Op de campus van de University of British Columbia bevindt zich het Museum of Anthropology. In dit gebouw dat werd opgetrokken in de vorm van een indiaans longhouse, is alles te vinden over de cultuur van de Haida’s, de Nisga’s en andere First Nations ofwel oorspronkelijke bewoners van Canada. Het museum bezit één van de rijkste totempaalverzamelingen van de hele provincie. Ook de Nitobe Memorial Garden ligt op de campus. Deze tuin die formeel van een theetuin en een theehuis is voorzien, reflecteert de Japanse visie op de harmonie van de natuur. Aan de oever van de University Peninsula bevindt zich het beruchte Wreck Beach, een “onofficieel” naaktstrand, maar daar hebben we ons niet laten zien.
Daarna zijn we verder gereden naar Stanley Park. Dit park gelegen op wandelafstand van de stranden van downtown is één van de grootste stadsparken van het Noord-Amerikaanse continent. Het strekt zich uit over een bebost schiereiland in Burrard Inlet. Er zijn zowel ongerepte kustwouden met oeroude ciders als verzorgde rododendron- en rozentuinen. Door het park lopen kilometerslange fiets- en wandelwegen. Wij hebben een stuk gewandeld langs de 8,8 kilometer lange Seawall, een geasfalteerd fiets- en wandelpad. Hier weerspiegelen zich de goudglanzende wolkenkrabbers van de binnenstad en de schilderachtige jachthaven van Coral Harbour in het eerbiedwaardige gebouw van de Vancouver Rowing Club. Beslist fotogeniek is ook Brockton Point, het meest oostelijke punt van het park. De met indiaanse symbolen versierde hoge totempalen vormen een grote toeristische trekpleister. Het was vandaag ook de dag voor mooie bruidsfoto’s. Tientallen stelletjes kwamen hier met familie en vrienden in grote limousines om trouwfoto’s te maken. Het was dan ook een prachtige, zonnige dag voor bruidsreportages.
Tot slot van de dag zijn we gestopt bij de Prospect Lookout. Van hieruit heb je een prachtig uitzicht op North Vancouver en de Lions Gate Bridge die Burrard Inlet overspant. Toevallig was er net een cruiseschip vertrokken vanuit de haven van Vancouver. Een mooi gezicht om dit majestueuze schip onder de brug te zien varen. Het diner in een Maleisisch restaurant was een mooie afsluiting van de dag.