Revelstoke - Reisverslag uit Revelstoke, Canada van Sjaak Kommers - WaarBenJij.nu Revelstoke - Reisverslag uit Revelstoke, Canada van Sjaak Kommers - WaarBenJij.nu

Revelstoke

Door: Sjaak Kommers

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

16 Juni 2014 | Canada, Revelstoke

Gisteravond zijn we vanaf de campground naar downtown Revelstoke gelopen om uit eten te gaan. Eten in de camper bevalt prima, maar af en toe moet je er even uit. Afgelopen nacht heeft het tot ’s morgens vroeg geregend. Na het ontbijt werd het droog en zijn we naar de Meadows in the Sky Parkway gereden, een aftakking van de Trans-Canada Highway. Deze zeer bochtrijke panoramaweg slingert zich in zestien haarspeldbochten over een afstand van 26 kilometer de berg op. Dit is de enige weg voor privévoertuigen in deze hoge bergstreken. Hij leidt langs spectaculaire uitzichtpunten en eindigt uiteindelijk op 1983 meter hoogte aan het Balsam Lake. De laatste twee kilometer moet te voet afgelegd worden. De weg is normaal gesproken sneeuwvrij van mei tot oktober, maar dat was vandaag niet het geval. Wij moesten halverwege omdraaien. Gelukkig hebben we wel kunnen genieten van de fraaie uitzichten tijdens de 1e helft van de tocht.
Revelstoke ligt in een bergachtige omgeving tussen twee langgerekte stuwmeren van Revelstoke en Arrow Lake aan de Trans-Canadian Highway. In 1884 werd Revelstoke opgericht als spoorwegstation voor de nieuw aangelegde Canadian Pacific Railway. De stad werd genoemd naar de Britse Lord Revelstoke die de zo goed als failliete spoorwegmaatschappij met een financiële injectie nieuw leven inblies. Alles over de aanleg van de spoorlijn en het treinwezen hebben we gezien in het Revelstoke Railway Museum. Hier staat ook een gigantische stoomlocomotief uit 1948. In het museum was een 85-jarige oud-machinist aanwezig die van 1946 tot 1986 bij de spoorwegen gewerkt heeft. Hij wist alles te vertellen over het rijden met deze giganten. De geschiedenis van de aanleg van deze spoorweg en de vele moeilijkheden die overwonnen moesten worden is zeer boeiend. Op https://tiogatours.nl/geschiedenis/canada/1885.html vind je uitgebreide informatie over de aanleg.
‘s Middags hebben we een wandeling gemaakt in de omgeving van de campground. Onderweg kwamen we wilde aardbeien tegen. Deze waren erg klein, maar ze smaakten prima. Na afloop hebben Marianne en Hennie voor een heerlijke maaltijd gezorgd. Frans en ik zorgen altijd voor de wijn, zodat ook wij een aandeel hebben in het bereiden van de avondmaaltijd.

• 17 Juni 2014 - 20:35

Robin, Maartje, Tijn En Floor:

Wat een geweldige verhalen, allemaal drukke maar leuke dagen. Helaas nog maar 1 week te gaan. Hopelijk knapt het weer nog wat op. Geniet er van met z'n viertjes.