Dwars door Kootenay NP - Reisverslag uit Kootenay National Park, Canada van Sjaak Kommers - WaarBenJij.nu Dwars door Kootenay NP - Reisverslag uit Kootenay National Park, Canada van Sjaak Kommers - WaarBenJij.nu

Dwars door Kootenay NP

Door: Sjaak Kommers

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

14 Juni 2014 | Canada, Kootenay National Park

We hebben Banff achter ons gelaten en zijn op weg gegaan naar Radium Hot Springs. Een rit van zo’n 140 km dwars door het Kootenay National Park dat als een vinger uit de westelijke flanken van de Rocky Mountains uitsteekt. Naast de buitengewone landschappelijke schoonheid beschikt dit park over enkele bijzonderheden, waaronder de oude gletsjers die in de vorm va morenen en hangende dalen hun sporen hebben achtergelaten en de prickley pears of vijgcactussen uit de droge, laaggelegen gebieden van de Rocky Mountain Trench. Onze eerste stop was bij het lichte, marmerachtige gesteente van de Marble Canyon. Na de bosbrand van 2003 waarvan de sporen nog steeds duidelijk te zien zijn, bleef het wandelpad door het ravijn geruime tijd gesloten. Nu konden we weer over de zeven bruggen van de indrukwekkende, scherp getande kalksteenkloof wandelen. Tot 37 meter diep en bijna 600 meter lang heeft het wilde gletsjerriviertje Tokumn Creek zich in het wilde dal ingevreten. De lunch hebben we genuttigd bij het Kootenay Valley Viewpoint, een fantastisch uitzichtpunt over het smalle dal van de Kootenay River en de bergen van de Mitchell en Vermillion Ranges. Ons eindpunt Radium Hot Springs is erg bekend geworden wegens zijn thermale bronnen en zijn ligging aan de westelijke ingang van het Kootenay National Park. De temperatuur van deze warmwaterbronnen bedraagt 39˚ C, in het koelere bad is het ongeveer 29˚ C. Zowel in de zomer als de winter is het er heerlijk baden. Wij hebben de bronnen bekeken, maar ons trok het niet. Het lijkt verdacht veel op een gewoon zwembad en daar wilde wij onze tijd niet aan spenderen. We zijn linea recta naar de Redstreak Campground gereden, ons verblijf voor de komende nacht. Het weer was vandaag afwisselend lichte regen en zon, maar op de prachtige campground scheen gelukkig de zon. Een goede reden om weer eens een vuurtje te stoken. Alle eer voor Frans die het hout na verwoede pogingen toch aan het branden kreeg. We hebben er onder het genot van een paar glaasjes wijn tot 23.30 uur van genoten.

• 16 Juni 2014 - 11:22

Gerrit Van Hoek:

Ziet er allemaal goed uit(behalve die verbrande bossen). Hopelijk zal het wweer wat beter worden in de laatste week dat jullie daar zijn. Veel groeten en geniet ervan. Gerrit