Rondrit in Jasper NP - Reisverslag uit Cache Creek, Canada van Sjaak Kommers - WaarBenJij.nu Rondrit in Jasper NP - Reisverslag uit Cache Creek, Canada van Sjaak Kommers - WaarBenJij.nu

Rondrit in Jasper NP

Door: Sjaak Kommers

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

07 Juni 2014 | Canada, Cache Creek

Aan de temperatuur merken we dat we in de Rockies zijn. Overdag is het zonnig weer, maar ’s avonds koelt het flink af en’s nachts is het rond het vriespunt. Gelukkig hebben we verwarming in de camper. Vandaag zijn we eerst met de Jasper Tramway naar de Whistler Mountains gegaan. Deze kabelbaan die vlakbij de camping ligt, brengt je in zeven minuten 920 meter hoger op een kale, panoramische vlakte van 2277 meter hoogte. Via een keienpad zijn Marianne en ik naar de top van de berg gewandeld. Vandaar heb je een prachtig uitzicht op alle bergtoppen rondom Jasper.
Na de lunch in de camper zijn we een stuk richting de Valley of the Five Lakers gewandeld. Na deze wandeling zijn we weer terug richting Jasper gereden en een paar keer bij de Athabasca River gestopt. Tot slot hebben we het Lac Beauvert bezocht. Dankzij het prachtige, zonnige weer was het weer een fantastische dag met veel mooie panorama’s. Alle plaatsen op de campings hebben meestal een bank en een vuurplaats. Deze avond koelde het niet af en hebben we buiten kunnen eten. Na afloop hebben Frans en ik een paar blokken hout op het vuur gelegd en hebben we tot 11 uur ’s avonds onder het genot van een glaasje wijn genoten van de stilte van de omgeving. Want stil is het wel op de meeste campings. Deze liggen bijna allemaal een paar kilometer buiten de bebouwde kom. Hier kom je alleen beren, herten en kleine dieren tegen. Wat een prachtige omgeving!!
Hiermee sluiten we ons bezoek aan het Jasper National Park af en gaan morgen in zuidelijke richting over de Icefields Parkway naar het Columbia Icefield Centre. Deze 230 kilometer lange weg tussen Jasper en Lake Louise (Highway 93) langs de hoofdkam van de Rocky Mountains is de meest spectaculaire route van Noord-Amerika. Men sjeest van laag naar hoog, van beneden in het dal tot boven de boomgrens, langs 25 gletsjers in zeven ijsvelden, langs overweldigende rivieren en turkooisblauwe meren. In 1931 is begonnen met de aanleg van deze weg als een onverharde weg genaamd Wonder Trail. Na uitbreidingswerkzaamheden in de jaren ’50 en ’60 kreeg de weg zijn huidige naam.

• 10 Juni 2014 - 21:49

Gerrit Van Hoek:

Hebben jullie de bijzondere bouwwerkjes van rotsstenen op Whistler Mountains ook gezien. Heel bijzonder vond ik. Ook een beleving om met die steile kabelbaan naar boven te gaan. Wel een prachtig uitzicht boven opWhistler Mountains. Geniet van de Columbia Icefields maar kleed je goed aan tegen de snijdende wind. greets Gerrit