Maligne Lake - Reisverslag uit Cache Creek, Canada van Sjaak Kommers - WaarBenJij.nu Maligne Lake - Reisverslag uit Cache Creek, Canada van Sjaak Kommers - WaarBenJij.nu

Maligne Lake

Door: Sjaak Kommers

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

06 Juni 2014 | Canada, Cache Creek

Voor iedereen die Jasper bezoekt is Maligne Lake een must. Dit grootste gletschermeer van de Rockies ligt zuidelijk van Jasper op een hoogte van 1670 m en is 22,5 km lang en 97 m diep. Bij de afslag van de weg kom je eerst de Maligne Canyon tegen, dan na 22 km Medicine Lake en tot slot na 48 km Maligne Lake. De canyon hebben we voor het laatst bewaard en we zijn eerst bij Medicine Lake gestopt. Het water van dit meer verdwijnt bij het verlaten van het meer volledig in het poreuze kalkgesteente en sijpelt weg in de onderaardse karstgrotten. In de herfst gebeurt het weleens dat het meer bij het einde van smeltwatertoevloed volledig leegloopt. Toevallig zat er in een boom in de buurt een stel arenden te broeden. Het nest met vogel was met de telelens redelijk te zien.
Een prachtig prentkaartenpanorama: dat is wat men te zien krijgt langs het langgerekte Maligne Lake. Schilder en fotografen maken dankbaar gebruik van het boothuis met het felrode dak en het opvallende opschrift “Maligne Tours”. Maligne Lake staat in verbinding met de Maligne River waardoor het water er steeds ververst wordt. Het meer is omringd door 3 gletsjers en veel bergtoppen. In het midden ligt het piepkleine, afgelegen Spirit Island dat één van de meest gefotografeerde plekken ter wereld is. Met een boot kun je naar dit eiland varen, maar dat hebben wij niet gedaan.
Tot slot van deze prachtige, zonnige dag hebben we de Maigne Canyon bezocht. De kolkende Maligne River heeft een kloof in de kalksteen gegraven die maar liefst 50m diep is en op sommige plaatsen slechts 3m breed is. Er ligt een wandelpad langs de canyon dat loopt van de 1e naar de 6e brug. Wij hebben tot brug 4 gewandeld. Bij deze 4e brug komt uit de wand van de kloof het water te voorsschijn dat in het Medicine Lake druppelt. Bove de 1e brug schuimt de 23m hoge waterval van de Maligne River.
Al met al weer een mooie, zonnige dag met veel prachtige panorama’s.

• 09 Juni 2014 - 23:33

Sjaak Kommers:

Eindelijk weer wifi in Lake Louise Village!

• 10 Juni 2014 - 13:25

Wolter De Boer:

geniet van dit mooie land

in nederland is het 30 graden met af en toe flinke regen buien

jullie foto's zijn heel mooi,

nog een fijne tijd,
    groeten, wolter

• 10 Juni 2014 - 21:25

Gerrit Van Hoek:

Hallo Sjaak en Marianne.
    De natuur daar is werkelijk zo mooi dat je het bijna niet kunt geloven. Het lijkt soms wel dat je in een droon beland bent.
    Dank voor jullie felicitatie. Ik neem er ook eentje extra op jullie oke. Groeten en genieten he!!!