Wells Gray Provincial Park - Reisverslag uit Cache Creek, Canada van Sjaak Kommers - WaarBenJij.nu Wells Gray Provincial Park - Reisverslag uit Cache Creek, Canada van Sjaak Kommers - WaarBenJij.nu

Wells Gray Provincial Park

Door: Sjaak Kommers

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

03 Juni 2014 | Canada, Cache Creek

Een heugelijke dag vandaag. We hebben de eerste beer gezien tot grote vreugde van Frans. De provinciale parken doen qua schoonheid en veelzijdigheid niet onder voor de nationale parken. Het enige verschil is dat ze door de provinciale overheden gerund worden en dat er een zekere mate van economische uitbating is toegestaan. Wells Gray is zo’n prachtig provinciaal park met een infrastructuur voor wandelingen van enkele minuten tot dagtochten en meerdaagse trektochten door de wildernis. De weg vanaf de ingang van het park eindigt 71 km verderop bij het Clearwater Lake. De laatste 22 km zijn zelfs niet verhard, maar het gravel is toch goed berijdbaar. Wij zijn met een camper de weg gevolgd en hebben onderweg enkele stops ingelast. De eerste interessante stop ligt bij de Spahats Falls. Langs een korte wandelweg bereik je de Spahats Creek waar de 73 m hoge waterval zich vanuit het woud op spectaculaire wijze de diepte in stort. Daarna zijn we naar de Green Mlountain gereden om vanuit een uitkijktoren de uitgestrekte bos- en berglandschappen te bekijken. Koffie drinken moest in de camper, want de omgeving was vergeven van de muggen. De volgende stopplaats was bij de 91 meter brede en slechts 18 meter hoge Dawson Falls. Door een nauwe kloof stort het water van de Murtle River zich naar beneden. Daarna zijn we doorgereden naar de derde van de 20 watervallen in dit park en tevens de grootste attractie van het park, de 137 meter hoge Helmcken Falls. De andere 17 watervallen liggen her en der verspreid in het park en zijn slechts te voet of met een boot bereikbaar. Na deze drie watervallen kom je aan bij het Clearwater Lake, het eindpunt van het berijdbare traject. We hebben ook nog een korte wandeling gemaakt naar Bailey’s Chute. Wij hebben alleen een flinke stroomversnelling gezien, maar in de late zomer ben je hier getuige van de grote zalmtrek: koningszalmen (sommige van wel 20 kilo)springen hoog door de lucht om de stroomversnellingen van de schuimende Clearwater River te overwinnen. Dit moet bij velen bekend zijn, want er zijn diverse films over dit fenomeen gemaakt inclusief de beren die wachten op dit niet te versmaden maaltje.
Al met al een mooie dag met veel zon en een onbewolkte hemel. Morgen gaan we verder naar Blue River. Dit ligt ongeveer 100 km noordelijk van Clearwater. Daarover meer in het volgende verslag. Geniet van de mooie foto’s van het Wells Gray Provincial Park.

• 04 Juni 2014 - 19:04

Karlijn:

Nou ik ben weer helemaal bijgelezen. Wat zien jullie veel in een dag! Goed om te lezen. Camper brengt weer helemaal herinneringen van vorig jaar naar boven :) Jammer dat wij toen de beer gemist hebben.... Veel plezier en tot snel op skype!

• 05 Juni 2014 - 20:33

Eric En Maria:

Dus jullie waren het waar die beer in de hangmat was gaan liggen!
    Nog veel plezier daar.
    Groetjes uit Toscane